Gobernu Kontseiluak Elebide Hizkuntza Eskubideak Bermatzeko Zerbitzuaren 2022ko txostena onartu du gaur. Txostenak jasotzen duenez, iaz 222 intzidentzia erregistratu ziren hizkuntza-eskubideen urraketei dagokienez, baina 176 baino ez ziren izapidetu, azken 6 urteetako daturik baxuena. Gainerako intzidentziak baliogabetu egin dira aurreko intzidentziak errepikatu direlako, aplikazioan akats bat egon delako edo kexaren arrazoia beste bide batzuetatik ebatzi delako.
Izapidetutako intzidentzia guztien artean, 161 kexak izan ziren, eta horien artean 159tan (% 98,8) urraketa euskara erabiltzeko eskubidearekin lotuta egon zen; eta, 2 kasutan, eskubide-urraketa gaztelaniarekin lotuta egon zen. Kexa guztien % 91,3 (147 kexa) esparru publikoan gertatutako eskubide urratzeak ziren, eta % 8,7 (14 kexa) esparru pribatuari zegozkien. Gainontzeko intzidentziak kontsultak (11), eskaerak (2) eta iradokizunak (2) izan dira.
Kexak esparruz esparru
Kexa guztien % 91,3 esparru publikoan gertatutako eskubide urratzeak izan ziren eta horietatik gehienak EAEko Administrazio Orokorrari (% 40,8) eta Toki Administrazioari (% 31,8) lotuta gertatu ziren.
Honela banatzen dira EAEko sektore publikoari dagozkion kexak:
Esparru pribatuari dagokionez 14 kexa jaso ziren 2023an. Urraketak arlo hauetan gertatu ziren:
Esparru pribatuan irabazi asmorik gabeko erakunde zein elkarteak eta jarduera profesionalei lotutako erakunde eta enpresak hartu ziren kontuan. Kexak onartzeko orduan kontuan izan dira arlo pribatuko hizkuntza-eskubideak bermatze aldera argitaratu ziren apirilaren 27ko 4/2023 Legea -Kontsumitzaile eta Erabiltzaileen Estatutuarena-, eta uztailaren 1eko 123/2008 Dekretua –Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Hizkuntza Eskubideei buruzko Dekretua-, horietan ezartzen baita zein erakunde edo enpresa dauden legez behartuta eta zein hizkuntza-eskubide bermatu behar dituzten.
Kexen tipologia
Beste 20 kexa multzo batean baino gehiago sailkatu dira (Idatzizko eta ahozko harremana, Internet eta harremana, paisaia eta harremana…)
Kexen konponbidea
2023an izapidetutako 161 kexetatik 110k (% 68,3) irtenbide egokia izan zuten. 24 kexa (%14,9) izan ziren irtenbiderik gabe itxi zirenak, erreklamatuak Elebidek bidalitako jakinarazpenei erantzun ez izateagatik. Azkenik, 27 kexak (% 16,8) ez zuten irtenbiderik izan herritarrak erreklamatutako entitatean emandako erantzuna ez zuelako onartu.
Elebide
Elebide-Hizkuntza Eskubideak Bermatzeko Zerbitzua 2007an jarri zen abian eta helburua da hala eskatzen duten herritarrei beren hizkuntza-eskubideak babesten laguntzea, informazioa eta aholkularitza eskainiz. Bere hastapenetik hiru dira Elebideren berezko eginkizunak:
Honako hau da, urtez urte, Elebiden jasotako kexen kopurua:
URTEA | INTZIDENTZIA-KOPURUA |
2007 | 248 |
2008 | 310 |
2009 | 225 |
2010 | 297 |
2011 | 296 |
2012 | 340 |
2013 | 359 |
2014 | 412 |
2015 | 789 |
2016 | 576 |
2017 | 346 |
2018 | 245 |
2019 | 194 |
2020 | 246 |
2021 | 277 |
2022 | 212 |
2023 | 222 |
Barakaldo Kirolak continúa mejorando los servicios que ofrece a los clubes deportivos a través de…
Udaltzaingoaren bi agentek txatar egitera eraman behar ziren 45 bizikleta konpondu dituzte eta Paiporta eta…
Psifiacos osasun mentalerako software berritzailearen garapenean espezializatutako enpresa teknologikoa da. Gaur egungo ikuspegia ANNi garapenean…
El Instituto Vasco de Consumo, Kontsumobide, consciente de que «la energía es un bien de…
Eider Mendoza, diputada general de Gipuzkoa, ha podido comprobar de primera mano el impacto positivo…
Las actuaciones se desarrollarán en el Conservatorio J.C. Arriaga, la Biblioteca de Bidebarrieta, el instituto…